Geometria

Zawieszenie samochodu jest to układ elementów sprężystych łączących koła jezdne, osie lub mosty napędowe z ramą lub wprost z nadwoziem samochodu. Zadanie zawieszenia polega przede wszystkim na tłumieniu wstrząsów nadwozia wywołanych toczeniem się kół jezdnych samochodu po nierównościach nawierzchni oraz łagodzenie wszelkiego rodzaju drgań występujących podczas ruchu pojazdu. Zawieszenie zapewnia komfort jazdy, bezpieczeństwo oraz ogranicza zużycie elementów pojazdu zwiększając jego trwałość.

Pamietaj by po wymianie drążków kierowniczych  lub gałek ( końcówek drążka kierowniczego )zawsze sprawdzic , skorygowac i ustawic zbierznośc kół osi przedniej.
Jeśli kierownica jest krzywo  , samochód ściąga  w którąs  ze stron  warto sprawdzic stan ciśnienia w ogumieniu jak również stan opon
To też może byc przyczyną ściągania .

Zawieszenia pod względem konstrukcyjnym można podzielić:

  • Sztywne
  • Niezależne


Zawieszenie samochodu składa się z następujących elementów:

  • wahacze
  • elementy tłumiące drgania
  • elementy przegubowe
  • układ kierowniczy, zwrotnice kół i drążki stabilizatora

Niesprawność każdego z elementów zawieszenia powoduje:

  • zagrożenie bezpieczeństwa ruchu,
  • nadmierne zużycie paliwa,
  • nadmierne zużycie ogumienia,
  • pogorszenie komfortu jazdy.


Jednym z elementów wpływającym na te niesprawności jest również geometria układu zawieszenia.
Przeglądu stanu elementów zawieszenia należy dokonywać przy każdym przeglądzie wiosennym/jesiennym lub co 20 do 30.000 km.